Vyřezávání figurek do Betléma

Jesličky vyřezané ze dřeva
Vyřezávaný betlém v Muzeu Jindřichohradecka, foto med

Vyřezávání figurek do Betléma z voňavého dřeva je příjemný relaxace pro dlouhé podzimní a zimní večery. Naučit se to dokáže každý, stačí trochu šikovné ruce a ostrá řezbářská dlátka. Vydlabat si můžeme různé misky, mísy a podnosy, nebo se rovnou pustíme do vyřezávání figurek. A třeba figurek, které dají základ rodinnému Betlému. Pro začátek Ježíška v jesličkách a Marii s Josefem, a když nás tento koníček bude bavit, můžeme každý rok nějakou tu postavičku přidat.

Betlém ze dřeva, foto med

Budeme-li tvořit figurky pro Betlém, přečteme si o Betlémech více ZDE (perníkový ZDE). Jak lze hrubý obrobek z lipového dřeva opracovat řezbářským dlátem, si ukážeme na figurce z betléma, třeba svatého Josefa. Motiv samozřejmě každý volí podle sebe. Určíme si výšku figurek, která by měla být podobná, například 15 centimetrů. Budeme-li chtít vyřezanou figurku nabarvit nebo namořit, měli bychom ji předem ošetřit základním nátěrem. Dáme-li přednost přírodní variantě, stačí použít pouze vosk, protože základní nátěr není nutný.

Dláta a jejich broušení

Řezbářská dláta, foto med

K vyřezávání budeme potřebovat různá plochá, kulatá a dutá dláta. K vytvarování jemných rysů obličeje a končetin použijeme speciální malé řezbářské náčiní. Vzhledem k tomu, že při vyřezávání figurek budeme velmi často pracovat proti směru vedení vláken, je nezbytné opatrné vedení nástrojů, jejichž čepele musejí být dokonale nabroušeny. Vyřezávání nástroji s tupými čepelemi je velmi nebezpečné a také neefektivní, proto si je před prací necháme nabrousit. Pokud se řezbářstvím chceme zabývat více než okrajově, vyplatí se pořídit si vlastní brusku, nebo alespoň japonský brousek a nástroje brousíme ručně. Pro zakřivené čepele jsou k dispozici různá upínací zařízení. Přejíždíme čepelí po brusném kotouči se stejnoměrným tlakem. U úzkých a silně zahnutých čepelí dbáme na střídmý tlak, protože základna je extrémně malá.

Polotovar

Betlém v Muzeu Jindřichova Hradce, foto med

Na špalík lipového dřeva načrtneme motiv a připevníme ho k pracovnímu stolu. Aby odpovídaly proporce, vytvarujeme nejprve hrubé rysy, a teprve pak přistoupíme k detailům. Námahu i čas nám ušetří práce s jemnou pilkou a vrtačkou. Při upínání figurky dbáme na správnou pracovní výšku a dobré osvětlení.

Postup vyřezávání figurky

Vyřezaná figurka, foto med
  1. Máme již hrubý polotovar, na který jsme nakreslili postavičku. Uděláme dobře, když máme i nějakou předlohu, podle které se řídíme, ať již trojrozměrnou figurku, fotografii nebo kresbu.
  2. Úzkým zakulaceným dlátem vytvarujeme zaoblené ramenní partie. Při řasení pláště ukazovák levé ruky vede pohyb čepele, aby nesjela. Plochým nebo zakulaceným dlátem plášť začistíme. Při oddělování dlouhých štěpin sledujeme průběh vláken.
  3. Při práci s dlátem proti směru vláken můžeme rychle vniknout příliš hluboko do materiálu. Pro výrobu malých figurek jsou proto vhodnější miniaturní řezbářská dláta. Malým plochým řezbářským nožem se zkosenou čepelí oddělíme hrubé přesahy. Potom pracujeme s malým dutým dlátem, pomocí kterého vypracujeme jednotlivé prsty u nohou.
  4. Stejným způsobem vytvarujeme i ruce. Dáváme však pozor, abychom nevyvíjeli příliš velký tlak na odstávající partie. Opracovávané končetiny opatrně podepřeme prstem. Při vyřezávání hlavy musí sedět každý řez. Aby později souhlasily proporce, začněme vyřezáváním vlasů. Čelo začisťujeme úzkým řezbářským nožem s lehce ohnutou čepelí.
  5. Stejným nožem vypracujeme oční důlky, obočí a zbytek obličeje. Opracovávání figurky bude preciznější, když jeden nebo dva prsty položíme na hlavu. Ruka je tak pevnější.
    Úzkým dutým dlátem vytvarujeme prameny vlasů a vousů. Tento nástroj použijeme též při tvarování lucerny. Rozvidleným dlátem vyryjeme kříž a dutým dlátem odstraníme třísky.
  6. Chceme-li figurky pomalovat, začněme světlými barvami. Namícháme barevný odstín z barvy ředitelné vodou a mořidla. Smícháním odstínů karmínově červené a ořechově hnědé získáme správnou směs pro obličej. Pokud ještě vlhkou barvu lehce osušíme, vznikne zajímavé stínování. Pracujeme s pevným tenkým štětcem. Duhovku tvoří hnědé kolečko na bílé ploše, kterou namalujeme krycí bělobou.
  7. Také figurku můžeme namořit ořechově hnědou. Barevné nuance vznikají přidáváním vody. Mořidlo odstraníme savým hadrem tak, aby zůstalo pouze v prohlubeninách. Anebo betlémské postavičky necháme přírodní a jen je povrchově ošetříme voskem.
Přejít nahoru