Malovaný hedvábný šál

hedvábné šály zdobené malbou
Malované hedvábné šály, foto med

O hedvábí můžeme říct, že je královnou textilií. Malování na přírodní hedvábí je příjemná práce, při níž můžeme naplno rozvinout vkus a cit pro barevné ladění. Přinese nám radost a uspokojení z vlastní tvořivosti. Vytvořit si originální doplněk, např. malovaný hedvábný šál, dokáže prakticky každý, a to jak výtvarně nadaný jedinec, tak i dítě. Bude záležet jen na vhodně zvolené technice.

Originálně si můžeme pomalovat nejen hedvábné oblečení a doplňky, jakými jsou šátky, šály či kravaty, ale i bytové dekorace jako např. polštářky, závěsy, přehozy na postele nebo paraván.

Rám

Vypnutí hedvábí na rám, foto med

Základem práce je rám, na který hedvábí vypneme. Vyrobit ho lze z jakýchkoli latěk, jen o trochu delších, než je rozměr hedvábné látky, na níž budeme malovat. Rám nemusí být nijak zvlášť důkladný, laťky stačí narychlo spojit truhlářskými svěrkami nebo svázat provázkem. Pod rám položíme igelitovou fólii, abychom nepotřísnili podlahu.

Úchyty k vypínání hedvábí

K vypínání hedvábí si můžeme koupit originální úchyty, které ale nejsou nijak levné a navíc po nich zůstávají v látce dírky. Dobrým tipem jsou proto levné běžné žabky na záclony, na které navlékneme obyčejné gumičky. Takto zhotovené úchyty přichytíme gumičkami k rámu po celém jeho obvodu. Hedvábí přichycené žabkami zůstane bez dírek.

Hedvábí

Květy na hedvábí, foto med

Hotové výrobky z přírodního hedvábí seženeme ve výtvarných potřebách nebo v některých galeriích. Většinou se dovážejí z Číny a jsou ručně obroubené. Můžeme koupit bílé hedvábné šátky, šály, kapesníčky, kravaty, povlaky na polštářky, halenky, pouzdra na brýle a další výrobky v různých cenových relacích. Přírodní hedvábí dostaneme též jako metráž. Škála hedvábných látek se pohybuje od hodně jemné tenoučké až po hrubší, se strukturou pytloviny, to podle konkrétní gramáže. Cena metráže o šíři 90 cm se podle kvality pohybuje od 100 do 700 Kč za běžný metr. Pravé hedvábí snese vysoké teploty žehličky a můžeme je dokonce i vyvařovat.

Barvy a štětce

Ve výtvarných potřebách nebo v hobbymarketech koupíme barvy na hedvábí a Guttu. Barvy na hedvábí se rozlišují podle konečné úpravy – jedny se fixují párou (to lze pouze ve specializovaných obchodech), druhé prostým zažehlením. Jedna lahvička barvy vystačí na pomalování přibližně třiceti šátků. Hedvábí je jako živé a barvy silně rozpíjí. Barvy na hedvábí jsou ředitelné vodou a můžeme je mezi sebou libovolně míchat. Ve stejné prodejně koupíme i Guttu. Tato barevná hmota je vhodná na kontury i razítka a prodává se v asi dvanácti různých odstínech. I ta je ředitelná vodou a můžeme ji míchat s barvami na hedvábí. Štětec si vybereme co nejširší, aby udržel velké množství barvy.

Technika malby

Malba na hedvábí, foto med

Existuje asi padesát různých technik, jak pomalovat hedvábný šátek. Jsou i takové, kde není rám zapotřebí. Pokud ale malujeme na hedvábí s jistým výtvarným záměrem a nechceme pouze látku pocákat barvami, je rám dost podstatný. Látka nemusí být příliš vypnutá, důležité je, aby byla ve vzduchu. Při akvarelové technice barvy do sebe přecházejí a stínují se. Na tento základ nakreslíme Guttou kontury, případně je dotvoříme razítky. Chceme-li namalovat konkrétní obrázek, uděláme si nejprve jeho obrysy Guttou a do nich pak zateče barva, která se silně rozpíjí.

Razítka na hedvábí

Razítka si vyrobíme z mirelonu (hmota, která se pokládá pod plovoucí podlahy) nebo ze staré karimatky. Odstřihneme si kousek, odpovídající velikosti předmětu, který tiskneme. Může jím být zajímavá větvička, ne příliš křehký květ, část šišky apod. Hmotu uchopíme do kleštiček a nahřejeme ji nad elektrickou plotýnkou nebo žehličkou (ne nad přímým ohněm). Na prkénko položíme větvičku a horkou hmotu na ni přitiskneme. Necháme vychladnout. Rozmícháme si trochu Gutty s malým množstvím vody, razítko natřeme. Místo na hedvábí, kam chceme razítko otisknout podložíme dlaní a razítko lehce přitiskneme.

Fixování

Po dokonalém zaschnutí celé malby hedvábí fixujeme (nejlépe druhý den). Žehlíme asi 3 minuty žehličkou nastavenou na maximální teplotu. Pokud jsme pracovali s konturou, žehlíme hedvábí přes čistý papír, protože by se mohla lepit na plochu žehličky. Po zažehlení látku ručně vypereme v mýdlovém roztoku teplém maximálně 40 °C. Látka by nanesenou barvu neměla pouštět. Pouze v případě, že jsme používali syté barvy, přebytečnou barvu praním odstraníme. Díky fixaci se barvy na hedvábí stanou nejen stálobarevnými, ale ještě se zvýrazní. Po zafixování hedvábí namočíme a mokré opět vyžehlíme – tím je dokonale vyhladíme.

Pracovní postup – malba

Obrysy guttou, foto med
  1. Výše popsaným způsobem vyrobíme rám, v pravidelných rozestupech po celém jeho obvodu připevníme žabky na gumičce. Pomocí žabek napneme hedvábný šál.
  2. Zvolené barvy rozmícháme na malých talířcích. Během práce jednotlivé barvy mícháme mezi sebou. Připravíme si co největší štětec, aby udržel velké množství barvy.
  3. Malovat začínáme u horního okraje rámu. Pracujeme rychle, neboť se zaschlými natřenými plochami nelze dále pracovat. Pro světlejší odstíny ředíme barvy vodou.
  4. Barvy mícháme mezi sebou i na šátku a používat můžeme i vodu, v níž pereme štětce. Barvy se vzájemně propíjejí. Zdá-li se, že malba zasychá, přetřeme ji barvou nebo vodou.
  5. V polovině práce stojan otočíme vzhůru nohama, abychom u malování nemuseli klečet a dále pokračujeme směrem nahoru. Štětec během práce není třeba vyplachovat.
  6. Barvu necháme zavadnout. Připravíme si Guttu. Kontury malujeme přímo hubičkou tuby, na otisky štětcem (květiny nebo křídla motýlů) nebo na razítka Guttu trochu zředíme vodou.
  7. Pracujeme na polosuchém podkladu, aby se Gutta malinko propojila s malbou, na suchém podkladu by její obrysy byly ostré. Nakonec práci podepíšeme svým jménem nebo značkou.

Pracovní postup – razítka

  1. Odstřihneme si kousek mirelonu nebo karimatky, uchopíme do kleštiček a nahřejeme nad elektrickou plotýnkou, případně nad žehličkou, v žádném případě ne nad přímým ohněm.
  2. Předtím jsme si však na prkénko položili větvičku, květinu nebo cokoliv, co chceme mít na razítku. Nahřátý kus mirelonu nebo karimatky na tento předmět položíme.
  3. Ještě teplý mirelon položený na větvičku silně přitiskneme prsty. Hmota rychle vychladne a na jejím povrchu zůstane negativně otisknutá větvička či jiný předmět.
  4. Tvar větvičky na miralonu obstřihneme nůžkami. Můžeme pracovat i obráceně – nejprve si vystřihnout zajímavý tvar a pak do něj otisknout požadovaný předmět.
  5. Na talířku si rozmícháme Guttu, ale příliš ji neředíme. Na razítko ji nanášíme v malém množství tvrdým štětcem a hodně nasucho tak, aby dobře vystoupily obrysy.
  6. Hedvábný pomalovaný šál podložíme z rubu v určeném místě dlaní levé ruky a razítko v pravé ruce opatrně na látku z líce přitiskneme. Opakujeme dle vlastního uvážení.
  7. Akvarelově rozpitou barvu na hedvábném šálu doplňujeme podle výtvarného záměru razítky, kresbou Guttou nebo obojím, anebo vůbec ne. Suchý šál podle návodu zafixujeme žehličkou.

Foceno na Krajkářských trzích pořádaných VSUŘ

Přejít nahoru