Jak připravit kolo na zimu

modré a červené jízdní kolo
Jízdní kola, foto med

Před příchodem zimy většina z nás ukládá jízdní kolo k zimnímu spánku. Je sice početná skupina cyklistů, které od oblíbeného sportu neodradí ani třeskuté mrazy, ale kola mají na tyto extrémní podmínky zcela jinak vybavená. Jak připravit kolo na zimu? Měli bychom ho před zimním uskladněním podrobit důkladné očistě a údržbě.

Zima, vlhko s posypová sůl by se nejen na běžném, ale i na kole speciálně vybaveném pro extrémní podmínky nepěkně podepsaly – nejvíce trpí řetěz a převody, lanka brzd ztuhnou tak, že mohou být neovladatelná. Zimní jezdci musí používat nejen odpovídající teplé oblečení ale i různé úpravy a vybavení. Řetěz, převody a ložiska se promazávají speciálními zimními mazadly, pneumatiky mají vzorek, který zabrání klouzání na sněhu, kola chrání široké blatníky a nechybí ani kryt na řetěz, zrcátko a především dobré osvětlení.

Proč je nutná údržba před zimou

Kola s nosiči pro děti, foto med

Jestliže bychom jízdní kolo jen tak, jak jsme z něj naposledy slezli, strčili do kůlny, mohli bychom na jaře hořce litovat. A to především v případě, že kolo bylo po návratu vlhké nebo dokonce mokré. I když na pohled oschne, může voda zůstat v odpružení, v ložiscích a dalších součástech, přes zimu by součásti zkorodovaly a na jaře bychom už jen tak nevyjeli. Proto je nutné kolo nejprve očistit, usušit a pak promazat.

Mytí a sušení

O kolo se musíme trochu postarat, vyčistit ho, důkladně umýt. Zablácené kolo nejsnáze vyčistíme malým vysokotlakovým čističem WAP. Pokud ho nemáme k dispozici, vezmeme zavděk obyčejnou zahradní hadici nebo i jen kbelík mydlinkové vody. Důkladně umyjeme rám kola, sedlo, šlapky, kola a blatníky i zespodu. Speciální péči věnujeme řetězu – zbavíme ho starého maziva a nečistot, a to například v petrolejové lázni (existují i pračky na řetězy). Poté celý bicykl důkladně vysušíme.

Kdo maže, ten jede!

Kolo, foto Petr

Trh nabízí množství speciálních maziv, které každé slouží na jinou část kola a do různých podmínek. Jsou maziva na řetězy, na ložiska, na závity, na díly z titanu apod. Slouží k tomu, aby zamezily mechanickému tření jednotlivých dílů – je potřeba, aby po sobě jen klouzaly, jinak by se mohly poškodit. Je to např. mazání pro přechodové tření (kuličková ložiska) a mazání pro mezní tření při přechodu rychlostí (řetěz, šroubové spoje…). Kvalitní mazivo na řetězy by mělo mít takovou vlastnost, že zachycuje co nejméně prachu (kluzné laky). Mazivo nesmí z řetězu skapávat, přebytečné setřeme. Pasta na titanové závity a dosedací plochy je vhodná jen na ně, ne na ložiska. Pro ta si pořídíme vybrané tekuté plastické mazivo. Promažeme části kola, i čepy řadících mechanismů (na přehazovačce a přesmykači), lanka a bowdeny, čepy brzd i sedlovku. Měli bychom promazat středové a hlavové složení, náboje a pedály. Nakonec ošetříme přípravkem na gumu pláště

Co a kdy mazat:

  • náboje kol – 1x ročně
  • hlavové složení – 1x ročně
  • lanka, bowdeny – olejem nebo sprejem s teflonem, 1x ročně, celková výměna po 2 – 3 letech
  • osa šlapacího středu (kuličková ložiska, věnečky) – 1x ročně
  • řetěz – několikrát ročně
  • přehazovačka, přesmykač – promazání čepů teflonovým sprejem nebo olejíčkem, několikrát ročně
  • sedlovka, představec – 1x ročně
  • odpružené vidlice – frekvence mazání (výměny oleje) podle návodu výrobce (většinou 1x za 2 roky při „bezbahenním“ provozu).

Uskladnění na zimu

Kola, foto med

Kolo, které ukládáme na zimu, by mělo být zavěšeno nad zemí a mít vypuštěné duše. Před tím z bicyklu odmontujeme kola a zkontrolujeme, zda není povolený výplet nebo opotřebované pláště. Pokud jsou sjeté nebo poškozené, tak je vyměníme. Kola pak nasadíme zpátky a utáhneme rychloupínáky. Protočením zjistíme, jestli jsou správně vycentrovaná a pohybem ze strany na stranu se ukáže, nemají-li vůli v dotažení náboje. Až takto ošetřené kolo uložíme na místo zimního odpočinku, nejlépe mu bude, když ho zavěsíme na háky nebo pro něj připravíme pohodlné usazení na zdi. O tom, jak kolo zavěsit ZDE.

Přejít nahoru