Tradiční malířské techniky stěn zažívají nový rozkvět, který byl umožněn rozvojem moderních barevných systémů. Snadno můžeme barevně uzpůsobit prostory domova veškerým svým představám. Vybrat si k tomu můžeme nejrůznější techniky a originálním efektům nám často postačí zmuchlaný hadr, potravinářská fólie a malířská štětka či váleček. Jednou ze zajímavých dekoračních technik úpravy stěn je stírání.
Bílé natřené stěny mají sice některé přednosti, ale v tvořivě uspořádaném obytném prostoru mohou vypadat poněkud nudně. Vhodně použitou barvou můžeme prosvětlit i temné kouty, malé místnosti budou vypadat větší a opticky rozdělíme ty příliš dlouhé, krátce řečeno, barvami vtiskneme bytu individuální ráz – a to vše za poměrně málo peněz. Abychom přitom mohli využít nejrůznějších technik, nemusíme být profesionálové ani umělci, vystačíme si pouze s trochou trpělivosti a přirozené šikovnosti.
Malířské barvy
Barvy, lazury a prostředky pro tvorbu malířských efektů, které jsou v hotovém stavu k dostání v obchodech, snadno zpracujeme, tvořivější z nás si mohou barvy namíchat sami. Než se však pustíme do práce, připravíme stěny – ty by měly mít soudržnou barvu, která se neloupe ani nestírá a hlavně není špinavá ani umaštěná či nasáklá cigaretovým kouřem. Některé efekty, například stírací technika nebo tupování houbou, můžeme bez problému aplikovat i na tapety určené pro malování. Některé z technik, které postupně uvedeme, jsou složitější, vyžadují více postupů a také trochu cviku. Důležité je ve všech případech nespěchat.
Stírací technika
Jakmile se jednou rozhodneme pro stírací techniku, dodržujeme doporučený postup během celého malování, jinak nedosáhneme celkově rovnoměrného obrazu. Použijeme plochý štětec, který táhneme po stěně široce a dlouze ve tvaru ležaté osmičky nebo kříže. Poslouží nám lazury, což jsou průsvitné barvy. Obvykle nanášíme více vrstev na sebe, většinou dvě až tři. Každá z těchto vrstev je natolik transparentní, že spodní barevné vrstvy prosvítají. Před každou novou vrstvou musí být předchozí nátěr absolutně suchý. Základní nátěr sladíme s barevným odstínem lazury. K dobrému výsledku dojdeme i v případě, kdy lazuru naneseme přímo na nátěr základní disperzní bílou barvou, protože bílá barva dodá jemným lazurám záři.
Vrstvení
Stírací technikou v závislosti na kvalitě povrchu stěny pigmenty více nebo méně silně vrstvíme, takže konečný barevný tón vzniká teprve po několikanásobném nanesení barvy. Celkový dojem se vyznačuje měkkými světle tmavými kontrasty. Chceme-li dosáhnout dynamičtějšího dojmu, pracujeme rukavicí s beránčí kožešinou, jíž dosáhneme velkorysejší textury. Před vlastní prací rukavici navlhčíme vodou a vyždímáme. Po nanesení barvy na podklad setřeme přebytečné množství barvy na noviny, aby na stěně nezůstaly ošklivé kapky. Abychom vyrovnali případné nerovnosti, čas od času od stěny podstoupíme a prohlédneme ji. Protože lazura schne pomaleji než disperzní barva, budeme mít na kontrolní obhlídky dostatek času. Je normální, že po jednorázovém nátěru působí stěna neklidným dojmem. Teprve další nátěry barevnou plochu zharmonizují.