Sep 172017
 

Jemné praskliny na olejomalbách z minulých století nebo na starém nábytku či porcelánu vznikají stárnutím materiálu. Například barva a podklad reagují odlišně na vzdušnou vlhkost, lak na nábytku olejomalba či lak křehnou a vytvoří soustavu prasklinek, které posouvají předmět do vyššího levelu. Nechceme-li čekat desítky let, než nám trhlinky vykouzlí čas, můžeme se stejným efektem vyzkoušet výtvarnou techniku zvanou krakeláž. Díky ní dodáme zvoleným předmětům ojedinělý vzhled.

Krakelování je metoda, při které výsledný obrázek nebo předmět bude vypadat, jako by povrch (lak) na něm popraskal stářím. Základem krakelovací techniky je krakelovací lak, který je speciálně vyroben pro tuto výtvarnou metodu. Nanáší se mezi dvě kontrastní barvy, způsobí popraskání vrchního nátěru a trhlinkami pak prosvítá ten spodní. Krakelováním můžeme upravovat řadu výrobků – prkýnka, rámy obrazů, květináče, krabice, ale i drobnější nábytek, dokonce i nehty.

Co potřebujeme

Potřebujeme dvě kontrastní barvy, štětec a krakelovací médium. Krakelovací média od různých firem dostaneme v prodejnách výtvarných potřeb nebo ve větších papírnictvích. Krakelovací lak je na vodní bázi a může mít různou sílu praskavého efektu. Doba jeho schnutí je přibližně hodinu. Použít ho můžeme na jakýkoliv povrch, např. na kov, dřevo, plast, sklo, karton, plátno aj. Dokonce lze použít i dekupáž – ZDE, kdy ke zmíněné povrchové úpravě krakeláží přidáme jako poslední vrstvu (na krakelovací médium) vystřižené motivy z ubrousků. I ty originálně popraskají. V našem případě budeme přetvářet dřevěný rámeček, ze kterého krakelováním uděláme takřka starožitnost.

Pracovní postup

Princip této techniky spočívá v tom, že mezi dvě kontrastní barvy naneseme krakelovací lak, který zajistí, že horní barva bude popraskaná a v trhlinkách se objeví spodní nátěr. Celé to poté působí jako starý a oprýskaný povrch.

Pracujeme ve třech fázích:
1. Nejdříve natřeme rámeček tmavší akrylovou barvou. Tento nátěr necháme zcela zaschnout. Tuto podkladovou barvou necháme zaschnout. Lze pracovat také obráceným způsob – rámeček natřeme světlou barvou a vrchní vrstvu tmavou, pak budou praskliny světlé.

2. Poté naneseme krakelovací médium, a to na všechny plochy natřené podkladovou barvou a necháme ho důkladně zaschnout. Lze si v tomto okamžiku pomoci fénem, ale pozor – až poté co je lak částečně zaschlý. Platí pravidlo, že čím silnější je vrstva média, tím větší praskliny vzniknou.

3. Nakonec přistoupíme k nejefektnějšímu kroku naší práce – na zaschlé médium naneseme finální světlou akrylovou barvu. Toto je nejdůležitější a současně nejnáročnější moment. Je nutné pracovat opravdu rychle a použít dostatečné množství barvy. Barvy kombinujeme podle svých představ – základ může být tmavší než svrchní vrstva nebo naopak. Barvu nanášíme štětcem a výhradně jedním směrem. Nátěr neopakujeme, na natřená místa se štětcem nevracíme, kdybychom se štětcem vrátili na již popraskané části, praskliny bychom zatřeli. Ty ostatně naskakují již během natírání. Nejlepší praskliny vznikají, když krakelovací lak nanášíme jedním směrem a následně vrchní barvu kolmo na něj. Finální barva díky krakelovacímu médiu rozpraská jako starý lak. Hotový rámeček necháme poté dokonale uschnout.

Praskliny jsou tím větší, čím:
– je silnější vrstva krakelovacího laku
– čím dříve po natření krakelovacím lakem nanášíme horní vrstvu – ale pozor, krakelovací lak nesmí být lepivý (ale také přeschlý, protože lak (asi po 4-6 hodinách) způsobí, že už nevznikne ani jedna prasklina)
– více barvy nanášíme na krakelovací lak – to je nejdůležitější okamžik.